Lehitra ot Galey Ha Opera! Shalom Reuth! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Susanna Hagenbeek - WaarBenJij.nu Lehitra ot Galey Ha Opera! Shalom Reuth! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Susanna Hagenbeek - WaarBenJij.nu

Lehitra ot Galey Ha Opera! Shalom Reuth!

Blijf op de hoogte en volg Susanna

24 Juli 2012 | Israel, Jeruzalem

Shalom chaverim! Shalom chaverot!

Hierbij een update van onze avonturen in het warme Israël, al vertelt KNMI ons dat het weer in Nederland erg dichtbij het onze begint te komen! Lekker voor jullie.
We schrijven deze blog vanuit vanuit onze nieuwe loctie: Medical Center Reuth! Gisteren hebben we voor het laatst gewerkt in Galey Ha Opera en vandaag zijn we voor het eerst aan de slag gegaan in Reuth. Voor Susanna al bekend terrein, voor Annemieke en Anne weer helemaal nieuw! We hebben in ieder geval een prachtige ruime kamer (lees: badkamer, keuken, 2 slaapkamers met boxsprings en kledingkasten waar onze schoentjes en kleertjes al netjes uitgestald op de planken liggen); wat dat betreft een grote vooruitgang met ons kleine 'woestijnkamertje' dat we hadden! Wel hebben we een hele goede tijd gehad met de warme mensen die in Galey Ha Opera wonen en werken en we zullen zeker nog een keer terug gaan gedurende de periode dat we hier zijn!

We hebben na ons vorige blog weer veel gedaan en meegemaakt. Vorige week donderdag hebben we een tour gedaan naar de Massada en de Dode Zee. Het was een van de warmste dagen, zeker voor een locatie als de Dode Zee, waar het ruim boven de 40 graden was!
Eerst zijn we bovenop de Massada geweest, waar ooit koning Herodes zijn paleis had gevestigd. Het indrukwekkende uitzicht over de woestijn en de Dode Zee en de vele geschiedenis die hier ligt, waren de hitte meer dan waard!
Hierna zijn we gereden naar beste plek aan de Dode Zee: de heerlijke spa! We werden weer even herinnerd aan onze roots door een ritje op de trekker, die ons bracht aan de rand van de zee. Na lekker gedobberd te hebben op het ultrazoute water konden we een verfrissende duik in zoet water nemen in de spa. Een bijzondere ervaring, zo middenin de wildernis van de woestijn. Een grappig detail is dat de pruiken van de orthodoxe vrouwen die in deze spa waren, openlijk hingen in de omkleedruimte. Uiteraard waren er gescheiden baden voor mannen en voor vrouwen.
Na dit intensieve dagje met verkwikkend einde, hadden we allemaal een heerlijk zacht perzikhuidje; een leuke bijkomstigheid voor de dames, natuurlijk!

Vrijdag en zaterdag hebben we gewerkt in Galey Ha Opera. Vanwege de hitte was het niet mogelijk om met de mensen te wandelen over de boulevard; een uitdaging voor ons als vrijwilligers om de mensen te kunnen vermaken! Dit hebben we veelal gedaan door muziek te maken; iets waar mensen hier ontzettend van genieten. In Galey Ha Opera was zelfs een ex-operazanger, die uit volle borst Paverotti voor ons heeft gezongen.
Zaterdagochtend kregen we vanuit ons werk de gelegenheid om naar de kerk te kunnen gaan; we kunnen zonder problemen een tijdje er tussenuit. We zijn naar een messiasbelijdende gemeente gegaan, gevestigd in de lobby van een hotel. Hier in Israël gaan we mee in het ritme van de cultuur hier, we vieren shabbat in plaats van zondag. Joden nemen de rust op shabbat uiterst serieus en nadat de zon op vrijdag is ondergegaan, wordt er met de hele familie een maaltijd genuttigd. Onze joodse vrienden stuiven dan ook rond 7 uur weg van het strand, om naar hun familie toe te gaan.
Zondag zijn we met elkaar naar Akko gegaan; een havenplaatsje dat Napeleon ooit heeft proberen te veroveren. Het plaatsje ademt een Arabische sfeer door de vele moskees en de vele Arabieren die er wonen. We hebben nog een leuke boottocht meegepakt op een wilde zee, waar we zelfs van de kapitein als enige passagiers het privelege kregen om op het dek te komen zitten! In dit soort gevallen werkt onze afkomst (iedereen lijkt hier gek te zijn op Holland) en onze westerse uitstraling echt in ons voordeel. In andere gevallen niet; zo zullen winkeliers vaak proberen om meer geld te vragen van toeristen voor hun goederen.

Gisteren hebben we voor het laatst gewerkt in Geley Ha Opera. We hebben onze kamer uitgemest en heben de taxi naar Reuth genomen. Ook hier hadden we weer een mazzeltje; onze 'vrienden' die de winkel naast Galey Ha Opera runnen, zetten hun connecties in om ons te helpen en overladen ons met kortingen en weggevertjes. Zo hadden ze ook een vriend die taxichauffeur is, waardoor we met een lekkere korting getransporteerd konden worden.

Onze eerste werkdag zit er inmiddels al op. Susanna werkt in een intensive care voor babies, Annemieke bij de fysiotherapie en Anne op de kinderafdeling met veelal comateuze kinderen. Veel indrukken die je meekrijgt, zo'n eerste dag. Voor Annemieke en Anne is het ziekenhuis relatief nieuw terrein, een wereld van verschil met waar wij in het dagelijks leven mee bezig zijn. Dan is het zien van al die slangen en beademingsapparatuur, bij kinderen, zelfs bij kleine babies, toch wel even anders. We werken in Reuth van zondag t/m donderdag en hebben weekend op vrijdag en zaterdag. Morgen dus weer vroeg dag, wij gaan lekker slapen hier!

Tot zover de update, tot snel!

Laila tov!

• 24 Juli 2012 - 22:34

Fam Dekker:

Leuk om jullie update te lezen.Wat een geweldige ervaringen! Moeilijke, confronterende, maar ook mooie ervaringen. Een goede tijd op jullie nieuwe plek! groetjes van ons allemaal

• 26 Juli 2012 - 20:31

Fam. Hagenbeek:

Hé meiden, erg leuk om jullie belevenissen weer te lezen. We kunnen ook heerlijk skypen met elkaar en we hebben gezien dat jullie er goed uit zien. Wat een bruine dames, ongetwijfeld meer zon gehad dan wij.
    Het is fijn om te horen dat het jullie zo goed gaat en dat de nieuwe plek een vooruitgang is.
    Wat is het mooi om daar dienstbaar te zijn en daarnaast ook nog vakantie te houden. Genieten in een prachtig land, of te wel in een land vol melk en honing.
    Groetjes van ons allemaal!

• 26 Juli 2012 - 20:31

Fam. Hagenbeek:

Groetjes van ons allemaal!

• 28 Juli 2012 - 20:54

Henriëtte De Wit:

He meiden,

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Volgens mij hebben jullie het super naar jullie zin. Houden zo!
    Geniet van jullie tijd daar!

liefs,
    Henriëtte Geurt en de meiden

• 28 Juli 2012 - 22:27

Fam. Hulstein:

Het is geweldig! Het is natuurlijk overweldigend dat je op Massada bent. Vast wel gesmacht naar water. Jullie ook? Voor mij was de romeinse badkamer een enorme verrassing. De spa waar jullie zijn geweest heb ik waarschijnlijk ook bezocht. was heerlijk he. Fijn dat jullie nu in het ziekenhuis zijn. Ik hoop dat jullie het daar naar de zin hebben. Zojuist contact gehad maar de telefoonlijn was niet geweldig. Ik hoop dat jullie in de komende tijd een fijne ervaring hebben. De belevenissen in een ziekenhuis kunnen best heftig zijn. Ik hoop dat jullie ook veel ervaren van Jeruzalem. Probeer nog een keer het graf van David te bezichtigen. Dat is in de kelder van de ruimte waar van men zegt dat het de plaats is waar Jezus het laatste avondmaal heeft gevierd. Moet je beslist gaan kijken. De moeite waard, vooral ok om de orthodoxe Joden die daar aanwezig zijn. Vlakbij is ook een getto van Askanasische Joden. ook beslist de moeite waard.
    Veel plezier in Israel en groet.

• 06 Augustus 2012 - 22:17

Liesbeth Fransen:

T lijkt me zo gaaf om al die plaatsen te bezoeken uit de Bijbel.
    Veel plezier jullie